THE VERKHOVNA RADA MAY CANCEL THE COMMERCIAL CODE OF UKRAINE BY YEAR-END. WHAT IS THE NEED IN SUCH A RADICAL REFORM AND WHAT WOULD IT RESULT IN FOR BUSINESS AND STATE COMPANIES?
Monday, 28 October 2024
Vitaly Bobrynev's comment for Forbes
Article in the original language
Full text of the comment:
Господарський Кодекс (ГК), по суті – перехідний закон, ключове завдання якого полягає у врегулюванні «радянської спадщини» у ринковій економіці сучасної України. На мій погляд, зі своїм завданням він впорався і подальшого сенсу в його існуванні немає. Особливо це стало очевидним після набрання чинності у 2018 році профільним Законом «Про ТОВ та ТДВ».
Якщо не брати до уваги «наукове» протистояння цивілістів та господарників, кожен із яких відстоює «свій» кодекс, а також політичний підтекст, пов'язаний із «нюансами» приватизації держпідприємств, то маємо таке. Майже всі відносини у комерційній сфері врегульовані Цивільним Кодексом (ЦК), господарські договори (попри назву) складаються і виконуються відповідно до норм ЦК, судові суперечки у комерційній сфері, тобто у господарських судах (знов-таки, незважаючи на назву), ведуться на основі матеріального права, закріпленого в ЦК. Це знає будь-який практикуючий адвокат. Візьму на себе сміливість припустити, що ГК не несе жодної особливої користі для господарських відносин в Україні та його скасування помітять лише у наукових колах.
Законопроект №6013, з одного боку, досить докладно встановлює правила функціонування приватних, іноземних та дочірніх підприємств, їхнім власникам не варто турбуватися про правовий вакуум. З іншого боку, передбачає їх реорганізацію протягом п'яти років у господарські товариства. Що очікувано, оскільки зазначені види підприємств не є за своєю суттю організаційно-правовими формами, а їхнє правове регулювання нині здійснюється за аналогією з товариствами згідно із Законом «Про ТОВ та ТДВ». Реорганізація підприємств в товариства – давно назріла потреба, яка зробить їхнє функціонування прозорішим і захистить зрештою права власників цих суб'єктів.