Рекомендации при подготовке к налоговой проверке

Украинский юрист №11, ноябрь 2013 г.
Комментарий Елены Капустинской
Комментарий (pdf)
( на языке оригинала)

 

Гості на порозі

Податкові перевірки — одні з найпоширеніших, з якими доводиться стикатися вітчизняному бізнесу. По-перше, податківці наділені досить широкими повноваженнями та апелюють високими штрафами, які можуть «пустити в хід» за результатами перевірки. По-друге, добре розвинена інтуїція дозволяє деяким представникам податкових органів «знаходити» помилки ще до початку будь-якої перевірки. Тому власники компаній повинні завжди бути напоготові і, чекаючи на «гостей», бути у всеозброєнні. Отже, коли отримано повідомлення про планову перевірку або з’явилися перші підозри, що буде проведено позапланову (про неї може свідчити запит про надання документів), необхідно, перш за все, провести нараду з бухгалтером. Адже саме він найкраще знає реальний стан усієї документації. Крім того, у бухгалтера треба дізнатися, щодо яких питань можуть бути знайдені помилки в ході перевірки та які заходи необхідні для їх усунення. Наступним кроком має стати перевірка первинної документації компанії. Тобто необхідно впевнитися, що документи мають усі реквізити (підписи, печатки, номери, дати), а також усунути всі примітки, зроблені олівцем, роздруківки статей, судової практики, які не мають бути серед документів. Потрібно пам’ятати, якщо облік підприємства ведеться в електронному вигляді, перевіряючий має право вимагати його на паперових носіях. Відсутність будь-якого документа може стати приводом для донарахування податкових зобов’язань або штрафних санкцій, втрати податкового кредиту тощо. Найкраще, якщо дозволяє час, запросити аудиторів, які зможуть провести комплексний аналіз обліку та звітності компанії і вказати на допущені порушення. Зазначене дозволить виправити виявлені помилки та подати до пода кової уточнюючі звіти. Також представник податкової може вимагати проведення інвентаризації основних фондів, товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ). Відсутність будь-якого об’єкта ТМЦ, може як мінімум призвести до зменшення задекларованих витрат підприємства. Для уникнення таких сюрпризів потрібно заздалегідь самостійно провести таку інвентаризацію. Досить прискіпливо треба поставитися і до підготовки офісу. На час перевірки в його межах не повинно бути зайвих документів і печаток, а також табличок, телефонних довідників, які можуть викликати зайві питання. До організації робочого місця перевіряючого треба також підійти відповідально: окремий кабінет з комп’ютером, на якому не зберігаються робочі файли чи бухгалтерська база. Крім того, на комп’ютерах має бути встановлено тільки ліцензійне або безкоштовне програмне забезпечення. Обов’язково необхідно завчасно попередити всіх співробітників про майбутню перевірку та підготувати короткі інструкції для персоналу, який може бути у ній задіяний: охорона, секретарі, бухгалтерський відділ тощо. Важливо пояснити, що з податківцями мають право спілкуватися винятково головний бухгалтер та директор. І найголовніше, щоб зайве не привертати увагу податківців до свого бізнесу, варто перевіряти контрагентів перед укладенням з ними договорів. Наслідки взаємодії з контрагентом, по відношенню до якого ведеться слідство або який є «ризиковим», на думку податкової, можуть бути досить тяжкими: від визнання органами Міністерства доходів і зборів України угод нікчемними, з відповідними податковими донарахуваннями, до проведення слідчих дій у відношенні компанії.