О коллективных исках: новая практика для Украины

Интерфакс Украина, 5 июля 2018 г.
Комментарий Игоря Бенько
Статья on-line

 

  • Применение в Украине практики подачи коллективных исков: предусмотрена ли она законом?

Така практика передбачена чинним процесуальним законодавством, згідно вимог якого позивачем у суді можуть бути фізичні і юридичні особи, а позов може бути пред’явлений спільно кількома позивачами або до кількох відповідачів.

 

  • Насколько она распространена?

Інститут колективного позову досить новий для процесуального законодавства України, на відміну від англосаксонської правової сім'ї, адже остаточне його закріплення було здійснено лише в нових процесуальних кодексах. До цього часу в практиці судових спорів зустрічалися поодинокі випадки пред’явлення колективних позовів, які обмежувалися наявністю кількох позивачів, а питання колективного позову більшою мірою досліджувалося в теоретичній площині. Наразі найбільш відомим колективним позовом України є позов 750 клієнтів до Приватбанку щодо несанкціонованої передачі особистих даних, який було подано до Печерського районного суду міста Києва.

 

  • В каких случаях применяется?

Практика колективних позовів застосовується за умови масового однотипного порушення прав позивачів одним і тим самим відповідачем в аналогічних правовідносинах. Зазвичай це сфера надання послуг, споживчі відносини, захист довкілля, персональних даних тощо. При цьому основною метою існування такої категорії позовів є уникнення перевантаження судів аналогічними позовними заявами.

 

  • В чем преимущества и недостатки?

Недоліками колективних позовів можуть бути: досить тривалий розгляд, зважаючи на необхідність повідомлення всіх сторін спору, направлення копій процесуальних документів, численних неявок у судові засідання тощо, та необхідність досягнення згоди щодо всіх ключових процесуальних питань, а також існування єдиної правової позиції у справі між усіма позивачами.

Перевагами при цьому будуть: дешевизна витрат на правову допомогу (адже вона розподіляється між усіма позивачами та зазвичай сплачується за умови позитивного рішення у справі), формування єдиної судової практики, полегшення виконання рішення суду.

 

  • Могут ли туристы, которые пострадали от туроператоров/авиакомпаний подавать такие иски?

Звичайно! Подання колективного позову туристів до туроператора чи авіаперевізника є одним із способів захисту своїх порушених прав та дієвим механізмом впливу на ситуацію, що наразі масово відбувається на українських летовищах. При цьому, якщо для України така практика є новою, то регламенти Європейського Союзу передбачають таку компенсацію навіть за затримку рейсу більше ніж на 3 години.

 

  • Какие компенсации они могут получить?

Якщо мова йде про компенсацію, яку пасажири можуть отримати в українських судах, то все залежить від авіаліній, що їх обслуговували. У випадку європейських – це майже стовідсоткова виплата. Якщо мова йде про українські – доведеться досить наполегливо доводити свою правоту в українських судах. Остання судова практика Великої Палати Верховного Суду свідчить про можливість стягнення з авіакомпаній компенсації за відмову в перевезенні, вартість невикористаної частини квитка, вартість придбаних власним коштом квитків, вартість проживання у готелі, шкоду, заподіяну внаслідок затримки у перевезенні, відшкодування витрат на засоби першої необхідності. При цьому розмір таких компенсацій відрізнятиметься в кожному конкретному випадку.

 

  • Что мешает распространению такой практики?

Поширенню такої практики заважає більшою мірою небажання самих пасажирів звертатися до судових органів за захистом свого порушеного права, та необізнаність щодо можливості отримати відповідну компенсацію, що може бути легко вирішено шляхом звернення до кваліфікованого адвоката за необхідною правовою допомогою.