Shuffled on the map

In original language (ukr)

zib.com.ua , 28 жовтня 2017 р.
Коментар Ігоря Бенько
Статья on-line

Законників розкидають по різних храмах Феміди без їхньої згоди. Або звільнять

КСЕНІЯ МАГНУШЕВСЬКА

Укрупнення судів стане черговим стресом для судової системи. І хвилюватися потрібно не тільки через масштабні зміни, які планується внести до судової карти, а й через те, що над подальшою кар’єрою суддів нависне дамоклів меч.

Труднощі доступу

Як попередньо анонсувала Державна судова адміністрація, планується скоротити кількість місцевих загальних судів з 585 до 250—270 одиниць. Експерти вважають: якщо одночасно об’єднати всі установи, то здійснення правосуддя у храмах Феміди, до яких відповідно до статистичних даних надходить найбільше справ, може впасти в кому. А вивести з неї буде не так уже й легко.

Виникнуть проблеми й з доступом громадян до правосуддя: вони не знатимуть, до якої установи їм тепер звертатися з позовною заявою. Особливе обурення викличе той факт, що до суду тепер потрібно їхати в кращому випадку в сусідній район. А це — 80—100 км чи більше. Крім того, не між усіма райцентрами курсує громадський транспорт. Тож тепер, аби дістатися до завітного храму Феміди, громадянам доведеться витрачати час та немалі кошти.

Деякі експерти висловлюють думку, що з часом все стане на свої місця: люди зможуть брати участь у засіданнях за допомогою відеоконференцзв’язку. Для цього можна навіть обладнати відповідні приміщення у

сільських радах. Утім, по-перше, на таке благо цивілізації необхідні кошти, а по-друге, громадяни побоюватимуться, що без їх безпосередньої участі в засіданні «суддя щось не так зрозуміє і не те рішення прийме».

Привід занепокоїтися

Звичайно, ДСАУ обіцяє врахувати всі можливі ризики: вивчити транспортне сполучення між районами, порахувати кількість населення, яке обслуговуватимуть новостворені суди. Однак не порушується тема переведення служителів Феміди до цих установ. А вона є чи не головною в цьому питанні.

«Переведення судді на посаду судді до іншого суду того самого рівня може здійснюватися без конкурсу тільки у випадках реорганізації, ліквідації або припинення роботи суду, в якому такий суддя обіймає посаду судді», — передбачає одна зі статей закону «Про судоустрій і статус суддів».

Здавалося б, володарям мантій не варто хвилюватися: без усіляких змагальних процедур вони автоматично перейдуть працювати до нових судів. Проте є одне «але». Відповідно до закону в разі реорганізації, ліквідації або припинення роботи суду служитель Феміди переводиться до іншої інституції без його згоди.

Фактично це означає, що відповідні органи самі можуть вирішити, до якого саме суду відправити законника розглядати справи. До речі, як писав «ЗіБ», прецедент уже був у зв’язку зі створенням Херсонського міського суду Херсонської області.

Якщо ж нині суддя відмовиться від переходу до іншої установи, це є підставою для його звільнення. Дамоклів меч нависне над усіма володарями мантій місцевих загальних судів, бо після укрупнення, переконані фахівці, жодна із цих установ не залишиться зі своєю нинішньою назвою.

Тож карту місцевих загальних судів намалюють нову, а служителів Феміди, не виключено, перетасують — відправлять у різні установи. У разі незгоди — звільнення.

ОПИТУВАННЯ «ЗіБ»

Як позначиться об’єднання судів на доступі громадян до правосуддя та чи ускладниться робота адвокатів?

Ігор БЕНЬКО, 
юрист АФ Pragnum:

— Укрупнення судів однозначно вплине на доступ громадян до правосуддя. Передусім ліквідація частини місцевих судів та зміна штатної чисельності суддів призведуть до затягування строків розгляду справ, адже процедура переведення суддів, надсилання матеріалів справи з одного суду до іншого, повторний авторозподіл справ займе багато часу. При цьому не варто забувати й про територіальну віддаленість новостворених судів, що може стати причиною неявки сторін у засідання та, як наслідок, відкладення розгляду справи. Таке реформування судової системи також ускладнить і роботу адвокатів, яким доведеться додатково стежити за дотриманням норм Кримінального процесуального кодексу, зокрема щодо клопотань слідчих органів, роботи слідчих суддів, процесуальних строків та підсудності справ, питань, пов’язаних із прибуттям осіб, яких тримають під вартою, процесуальними витратами тощо.

Олена БУГАЙОВА, 
юрист АФ «Династія»:

— Принцип доступності правосуддя означає, крім іншого, розумну територіальну віддаленість судової інституції від кожної особи, яка проживає чи перебуває в межах її юрисдикції. Це важливий фактор, який повинен враховуватися при будь-яких структурних змінах судової системи, особливо таких кардинальних, як анонсоване укрупнення. У даному контексті оцінити забезпечення доступності правосуддя доцільно було б тільки після визначення чітких та зрозумілих критеріїв формування округів з урахуванням чисельності населення територій, що будуть об’єднуватися, відстані від планованого місцезнаходження суду до найвіддаленішої точки округу, наявності розгалуженого транспортного сполучення в межах округу та ін. Оскільки в жодному нормативно-правовому акті таких критеріїв не передбачено, існує ризик застосування формального підходу при запровадженні нововведень, наслідками якого стануть невиправдані витрати часу та коштів громадян.